سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منهول پلی اتیلن

 

انواع منهول منهول پلی اتیلن :

استفاده از گودالها و یا اتاقک های بازرسی تحت عنوان منهول با هدف دسترسی به خطوط و تاسیساتی که یک سیال یا کابلها مخابراتی و برق و ... را منتقل می کنند، مورد استفاده در بخش خصوصی و دولتی می باشد. منهول ها دارای انواع مختلفی می باشند و در مکانهای مختلفی مورد استفاده می باشند که در زیر به بررسی بیشتر انواع منهول و کاربرد آنها و مزیتهای منهول پلی اتیلن و ... می پردازیم.

مکان های معمولی استفاده از  منهول پلی اتیلن  :

مکان های منهول متفاوت است، با این حال، به دلیل عملکرد اصلی آنها معمولاً در مناطق زیر شاهد منهول ها خواهید بود  :

·        محل اتصال دو خط فاضلاب یا طوفان (یا بیشتر)

·        در مکان هایی که اندازه خط فاضلاب یا طوفان تغییر می کند

·       در شرایطی که تراز خط فاضلاب یا طوفان تغییر می کند

·       هنگامی که درجه خط فاضلاب یا طوفان تغییر می کند

منهول ها نیز به صورت دوره ای در امتداد خط فاضلاب یا طوفان برای دسترسی آسان به تعمیر و نگهداری قرار می گیرند. این قرارگیری بسته به قطر فاضلاب یا سیستم آب باران مورد نظر متفاوت است.

انواع مختلف منهول :

منهول ها یا همان محفظه های بازدید بر اساس ارتفاع و قطر آن معمولا در یکی از سه دسته قرار می گیرند که کم عمق، معمولی و عمیق هستند. نوع منهول انتخاب شده بر اساس عمق آن برای یک منطقه خاص به اندازه خط فاضلاب یا طوفان و همچنین عملکردی که منهول قرار است انجام دهد بستگی دارد.

منهول کم عمق :

منهول‌ کم عمق که به عنوان اتاق‌های بازرسی نیز شناخته می‌شوند، تقریباً 60 90 سانتیمتر یا دو تا سه فوت عمق دارند. آنها معمولاً در ابتدای یک انشعاب فاضلاب یا آب طوفان قرار دارند و در مناطقی قرار می گیرند که ترافیک زیادی ندارند.

منهول معمولی :

منهول معمولی به لحاظ اارتفاع سازه معمولاً حدود 150 سانتی متر یا پنج فوت عمق دارند. آنها در خط فاضلاب یا آب طوفان قرار دارند و شامل یک دریچه منهول سنگین هستند که معمولاً به شکل مربع یا مستطیل است.

منهول عمیق :

هر منهول با عمق بیشتر از 150 سانتی متر، منهول عمیق محسوب می شود. منهول عمیق مجهز به نردبان توکار می باشند تا به راحت و اسانی ناظران به درون آن رفته و به راحتی از آن خارج گردند.  این دسته از منهول ها نیز همیشه یک پوشش منهول ( دریچه منهول )  سنگین را در خود جای داده است.

مهندسی و متریال مصرفی منهول ها :

منهول ها را می توان با استفاده از مواد مختلفی از جمله بتن پیش ساخته، پلاستیک ( پلی اتیلن ، کامپوزیتی ) و فایبرگلاس ساخت. مواد منهول انتخابی می تواند بر اساس عوامل مختلفی از جمله شکل منهول و عملکرد منهول مورد نظر متفاوت باشد. متناسب با متریال انتخابی جهت ساخت انواع منهول فرآیند تولید متفاوت خواهد بود. با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی در سال های اخیر، استفاده از منهول فایبرگلاس و منهول پلی اتیلن پلاستیکی محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، زیرا مزایای زیادی نسبت به منهول های بتنی پیش ساخته سنتی دارند. در این قسمت به ساخت منهول ها شامل منهول های پلی اتیلن ، منهول های پیش ساخته و منهول های فایبرگلاس می پردازیم.

منهول پلی اتیلن :

منهول های پلاستیکی معمولاً از پلی اتیلن با ساختار یک تکه بادوام و بدون درز یا مهر و موم ساخته می شوند که می تواند باعث مشکلات نگهداری شود. مشابه منهول های فایبرگلاس، منهول های پلی اتیلن سازگار با محیط زیست هستند و خطر آلودگی زمینی که در آن قرار می گیرند را ایجاد نمی کنند. منهول پلی اتیلن همچنین دارای مزیت بسیار مقاوم در برابر خوردگی ناشی از مواد اسیدی و یا زنگ زدگی  است، همچنین منهول پلی اتیلن برخلاف منهول های پیش ساخته که با گذشت زمان تخریب می شوند و نیاز به بازسازی و نگهداری مکرر دارند، نیاز به تعمیرات و بازسازی ندارد. یکی دیگر از ویژگی‌های مشابه منهول‌های پلی اتیلن به منهول‌های فایبرگلاس این است که وقتی آنها مهندسی می‌شوند، می‌توان ویژگی‌های اضافی مانند نردبان را مستقیماً در آن تعبیه کرد که نیازی به افزودن لوازم جانبی اضافی پس از نصب منهول و روکش منهول را از بین می‌برد.

منهول های بتنی پیش ساخته :

به طور سنتی در ساخت منهول ها از بتن پیش ساخته استفاده می شد. این قاب های منهول پیش ساخته به صورت قطعات در یک کارخانه خارج از محل مهندسی شده اند تا کیفیت را تضمین کند و نصب آسان و سریع را تسهیل کند. پس از ساخت، منهول های پیش ساخته در محل مونتاژ می شوند. یکی از دلایل محبوبیت مداوم این ماده منهول دوام آن است، با مطالعات نشان می دهد که می تواند تا 100 سال دوام بیاورد. اما این دسته از منهول ها بسیار سنگین می باشد و قابلیت ترک و نشتی در شرایطی از قبیل فرسایش زمین و ... را دارد و همین سنگینی هزینه های حمل و نقل نگهداری آنها را افزایش می دهد که یک عیب بزرگ برای این دسته از منهول ها به شمار می رود.

منهول فایبرگلاس :

منهول های فایبرگلاس معمولاً طوری مهندسی می شوند که شامل یک بشکه و روکش منهول باشند. در این ساختار اساسی بسیاری از ویژگی‌ها و لوازم جانبی اضافی مانند واحدهای جداسازی آب طوفان، کانال‌های آسیاب، فلوم‌ها، سرریزها و غیره را می‌توان به راحتی ادغام کرد. اگرچه ممکن است چندین جزء وجود داشته باشد، ساخت منهول های فایبرگلاس همه قطعات را به هم می چسباند تا شکلی یکپارچه و بدون درز یا مهر و موم ایجاد کند که می تواند توسط ریشه درختان و سایر موانع آسیب ببیند. بر خلاف همتایان چدنی پیش ساخته خود، این مواد منهول به راحتی قابل حمل است و وزن آن یک دهم وزن منهول بتنی است. این طراحی سبک وزن نیز نصب آنها را آسان می کند. آنها همچنین به دلیل طبیعت دوستدار محیط زیست و دوام آنها محبوب هستند.

تعمیر و نگهداری و بازسازی منهول پلی اتیلن  :

طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست، تقریباً 12 میلیون منهول فاضلاب یا طوفان در سراسر کشور وجود دارد. این منهول‌ها معمولاً با طول بلوک‌های درون شهرها و حومه‌ها مطابقت دارند و در فاصله( 3 15 کیلومتری ) 100 تا 500 فوتی از هم قرار دارند. با این حال، ممکن است متعجب شوید که از این نزدیک به 12 میلیون منهول پلی اتیلن و یا فایبرگلاس و بتنی ، تخمین زده می شود که 80?  از آنها به سطحی از تعمیر و نگهداری یا بازسازی نیاز دارند .

مسائل متداول تعمیر و نگهداری منهول :

برای اینکه سیستم فاضلاب یا طوفان شهر شما به درستی کار کند و به منظور حفظ ایمنی عمومی، تعمیر و نگهداری منظم منهول ها بسیار مهم است. وظایف متداول تعمیر و نگهداری منهول عبارتند از:

·       اطمینان از عدم وجود زباله یا زباله در دهانه رنده، جلوی منهول یا داخل منهول

·       اطمینان حاصل کنید که داخل سازه از هرگونه حیوان مرده، پوشش گیاهی، ریشه یا رسوب پاک است

·       بررسی هر دو لوله ورودی و خروجی برای هرگونه زباله یا زباله

·       اطمینان حاصل کنید که روکش منهول پلی اتیلن هیچ گونه ترک یا آسیبی ندارد

·       بررسی اینکه چارچوب منهول "روی حلقه های بالابر یا دال بالایی نشسته و محکم وصل شده است"

·       اطمینان از اینکه سازه سالم است و تمام لوله ها به طور ایمن و بدون ترک به هم وصل شده اند

·       بررسی عدم وجود آلاینده در منهول پلی اتیلن (از جمله بنزین یا روغن)

·       اطمینان حاصل کنید که پوشش منهول پلی اتیلن در جای خود قرار دارد، به طور ایمن قفل شده است و به راحتی جدا می شود

·        اطمینان از اینکه نردبان داخل منهول پلی اتیلن ایمن و مطابق با کد است.

مسائل متداول احیای منهول :

هنگامی که صحبت از منهول های آسیب دیده یا قدیمی می شود، بازسازی یک راه حل مقرون به صرفه برای بسیاری از شهرداری ها است. به جای جایگزینی منهول ها، فرآیند بازسازی شامل چندین روش برای بازگرداندن یکپارچگی سازه به منهول موجود بدون خرید منهول کاملاً جدید است. این فرآیندها بر اساس مواد منهول (بتن، پلاستیک یا فایبرگلاس) متفاوت است. با این حال، برخی از تکنیک های اصلی برای بازسازی منهول های پلاستیکی از قبیل منهول پلی اتیلن و فایبرگلاس و منهول های بتنی عبارتند از:

نصب یک سیستم آستر جدید :

  گزینه ها شامل سیستم های بتنی، آسترهای مبتنی بر پلی اوره، اسپری های آستر، سیستم های کششی، سیستم های دو جزئی، آسترهای توانبخشی، آسترهای افزایش دهنده عمر و مواد دیگر می باشد.

استفاده از درزگیر :

 یکی از پروژه های متداول بازسازی منهول شامل استفاده از درزگیر بر روی دودکش منهول است. این فرآیند احتمال ورود دودکش قاب به داخل منهول را کاهش می دهد.

استفاده از اپوکسی ها برای ترمیم آسیب منهول :

  اپوکسی ها را می توان برای وصله و پرکردن آسیب ها، زمستان کردن منهول ها در مناطق سرد، برای رفع نشت و جلوگیری از خوردگی استفاده کرد. گزینه های اپوکسی بسته به نیازهای توانبخشی خاص شما بسیار متفاوت است.

افزودن پوشش :

 یکی دیگر از فرآیندهای متداول بازسازی منهول، افزودن یک پوشش محافظ به داخل منهول است. این پوشش معمولاً از پلی اورتان اسپری استفاده می شود و از فضای داخلی در برابر خوردگی و سایش محافظت می کند.

استفاده از گروت شیمیایی :

 استفاده از دوغاب به عنوان یک مانع آب عمل می کند که خاک اطراف منهول را نیز تثبیت می کند. این فرآیند خاک اطراف منهول را تقویت می کند و پشتیبانی لازم برای رفع مشکلات نفوذ آب در منهول ها، اتصالات لوله و خطوط اصلی را فراهم می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با منهول پلی اتیلن به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.