سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مزایای منهول پلی اتیلن

 

اتاق های بازرسی و منهول های پلی اتیلن سیستم های فاضلاب :

سیستم لوله های پلاستیکی بیش از 80 سال سابقه دارد. لوله‌های پلاستیکی با ارائه راه‌حل‌های قابل اعتماد، غیرخورنده و محکم خط لوله، با موفقیت توانسته‌اند جایگزین مواد سنتی مختلف شوند. از آنجایی که لوله‌ها تنها اجزای سیستم‌های لوله‌کشی نیستند، منطقاً شاهد توسعه مشابه محفظه‌های پلاستیکی و منهول‌های پلی اتیلن  خواهیم بود، اما متأسفانه دینامیک منهول‌های پلی اتیلن متفاوت است. علیرغم رشد عمده بازار محفظه پلی اتیلن/منهول پلی اتیلن در دو دهه اخیر، سهم بازار آنها در مقایسه با منهول بتن نسبتاً کمتر از سهم مربوطه در لوله ها است. به منظور تعیین دلایل چنین تفاوت‌هایی و بحث در مورد سناریوهای احتمالی توسعه محفظه پلاستیکی/منهول پلی اتیلن در آینده، می‌خواهم تاریخچه توسعه اتاقک/منهول را بررسی کنم.  شبکه های فاضلاب همواره بخش مهمی از شبکه های لوله زیرساختی بوده است. قرن بیستم پیشرفت‌های عمده‌ای را در سیستم‌های فاضلاب و تخلیه طوفان به ارمغان آورده است. معرفی لوله‌ها و اتصالات ساخته شده از مواد ترموپلاستیک، توسعه تجهیزات تمیز کردن و بازرسی مدرن. لوله های پلاستیکی سهم بازار قابل توجهی را از مواد سنتی مانند بتن، خاک رس، فولاد و غیره به دست آورده اند. اتصالات پلی اتیلنی به کالایی در سیستم های لوله های تحت فشار و کاربردهای لوله کشی داخلی تبدیل شده اند. با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی در خدمات رسانی تجهیزات در طول 30 سال گذشته، اتصالات و منهول های پلی اتیلن به بخشی جدایی ناپذیر از شبکه های فاضلاب محلی/خصوصی تبدیل شدند. هنوز هم شرکت‌های تاسیساتی که مسئولیت فاضلاب شهری و زهکشی طوفان را بر عهده دارند، در مورد نصب، اتاقک و استفاده از منهول پلی اتیلن در سیستم‌های گرانشی تردید دارند.

قانون "ارتباط مستقیم بین منهول های پلی اتیلن" :

ورود انسان در تمام نقاط دسترسی شبکه برای سرویس و تعمیرمورد نیاز است، تصور کنید که وزن منهول های بتنی از شناور شدن آنها در هنگام موانع طبیعی از قبیل رانش و ... جلوگیری می کند، منهول های بتنی قرن هاست که وجود داشته اند، نشتی منهول های بتنی  قابل ترمیم است و عامل چندان مهمی نیست. مدت‌ها پیش کارشناسان صنعت به این نتیجه رسیده‌اند که این استدلال‌ها بی‌ربط یا اشتباه هستند و محفظه‌ها/منهول‌های پلی اتیلن باید از نظر فنی جایگزین مناسبی برای منهول بتنی در نظر گرفته شوند. با وجود همه آن پیش شرط ها، بازار منتظر یک سود بزرگ دیگر برای پلی اتیلنبود، اما تغییر اتفاق نیفتاد. اتاق‌های پلی اتیلن تنها در اسکاندیناوی توانستند سهم بازار قابل‌توجهی را به دست آورند و سهم بازار محدودی را در توسعه شبکه‌های محلی جدید در سایر کشورهای اروپایی (عمدتاً خصوصی، به ندرت در شبکه‌های شهری) به دست آورند. معرفی منهول های پلی اتیلن ساخته انسان در دهه 90، با استقبال کمی روبرو شد، زیرا لابی بتنی قوی می شد. امروزه ما دوست داریم به منهول های پلی اتیلن به عنوان بخش بازار در حال رشد سریع اشاره کنیم، اما علیرغم افزایش شدید فروش از تعداد پایه کم، منهول های بتنی همچنان در بیشتر بازارهای اروپایی غالب هستند.

عوامل کلیدی زیر بر رشد منهول پلی اتیلن تأثیر می گذارد:

·         تصمیم گیری محافظه کارانه، تفکر سنتی - عامل انسانی که از گسترش گسترده راه حل های جایگزین جلوگیری می کند.

·         نزدیکی سایت ساخت و ساز به مکان های تولید .

·        الزامات پایین کیفیت منهول بتنی

·        همبستگی بین کیفیت، طول عمر و هزینه های نگهداری بیشتر

·        سرمایه گذاری مورد نیاز در ماشین آلات تولید و ابزارآلات

·        تولید با کیفیت بالا و راندمان بالا

·        نوآوری هایی که می توانند انعطاف پذیری لازم را در هزینه های سرمایه گذاری/تولید کم فراهم کنند.

·        کیفیت استانداردهای اروپایی مرتبط و دستورالعمل های نصب آسان.

دلیل اصلی توسعه نسبتاً کند منهول های پلی اتیلن در سراسر جهان فقدان فناوری تولید انعطاف پذیر و مقرون به صرفه است که بتواند با "پیشنهاد بتن" مطابقت داشته باشد. من مزایا و محدودیت‌های روش‌های تولید عمده مورد استفاده در تولید منهول پلی اتیلن را مورد بحث قرار می‌دهم و چشم‌انداز خود را از "منهول آینده ایده‌آل" پیشنهاد می‌کنم.

مزایای منهول پلی اتیلن :

·        ساختاری سبک و بادوام دارد.

·        نصب آسان و سریع را تضمین می کند.

·        باعث هدر رفتن نصب و حمل و نقل نمی شود.

·        100% آب بندی را تضمین می کند.

·        محیط دوستانه.

·        به دلیل ساختار انعطاف پذیر با سیستم های مختلف لوله کشی سازگار است.

·        شامل بخش های مختلف سیستم است که می تواند راه حل های مختلفی را ارائه دهد.

·        هیچ حرکت ثانویه ای مانند فرونشست زمین مشاهده نمی شود.

·        دارای نردبان یکپارچه

·        تنظیم ارتفاع به راحتی قابل تنظیم است.

·        ساختار سطحی با زبری کم از جذب جلوگیری می کند.

·        دارای سطوح داخلی است که جریان کامل را تسهیل می کند.

·        راه حل های مناسب برای تمام جزئیات مورد نیاز پروژه های شما را ارائه می دهد.

·        به ویژه برای مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی ترجیح داده می شود.

·        دارای نسبت کیفیت / عملکرد / قیمت بسیار مقرون به صرفه است.

در ادامه چند مورد آن را بیشتر تشریح می نماییم.

ü     وزن کم منهول پلی اتیلن :

به دلیل چگالی کم پلی اتیلن نسبت به بتن، وزن منهول پلی اتیلن در مقایسه با منهول های بتنی با کاربری مشابه بسیار کمتر است. مزیت دیگر وزن کم این است که در زمین های باتلاقی و شنی که زیرسازی زمین برای منهول های سنگین غیرممکن است و همچنین احتمال ریزش زمین به دلیل سستی آن بیشتر است، این منهول ها کاملاً از خطر ریزش در امان هستند.

ü     استحکام بالای منهول پلی اتیلن در برابر ضربه :

منهول های ساخته شده از پلی اتیلن به دلیل انعطاف پذیری و ضربه پذیری ذاتی پلی اتیلن، مقاومت بالایی در برابر ضربه در هنگام حمل و نقل یا نصب دارند.

ü     عمر طولانی منهول پلی اتیلن :

این نوع منهول ها به دلیل استفاده از پلی اتیلن دارای طول عمر بسیار بالایی هستند.

ü     مقاومت بالا در برابر بارهای خارجی به دلیل بستر مناسب

ü     ماندگاری بالا با پوشش در برابر نور مستقیم خورشید و امکان گردش هوا در دپو

ü     سیستم یکپارچه و جامع :

با توجه به اینکه منهول پلی اتیلن به صورت جامع (اجرای کلیه اتصالات، پله، کف، کلاهک و ... در محل کارخانه) ساخته شده و به محل نصب ارسال می شود، مزیت زیادی در صرفه جویی در هزینه و افزایش دارد. سرعت اجرای پروژه

ü     مقاومت شیمیایی بالا در محیط های خورنده :

پلی اتیلن به دلیل خواص ذاتی خود، مقاومت بسیار خوبی در برابر مواد شیمیایی مختلف دارد. به همین دلیل خطر خوردگی و پوسیدگی در مجاورت مواد خورنده و مواد شیمیایی و محیط های اسیدی بسیار کم است.

ü     مقاومت بالا در برابر حرکات زمین :

منهول های پلی اتیلن به دلیل انعطاف پذیری (با لوله های پلی اتیلن درزدار) مقاومت بسیار بالایی در برابر زلزله و رانش زمین دارند.

ü     هزینه لوله کشی پایین :

منهول ها نیز بخشی از سیستم لوله کشی هستند و این هزینه در پلی اتیلن بسیار کمتر از بتنی است. زیرا هزینه های بسترسازی، تهیه ترانشه، ابزار مورد نیاز در کارگاه و ... در سیستم پلی اتیلن کمتر است.

ü     زبری کم :

به دلیل پایین بودن ضریب زبری لوله های پلی اتیلن، امکان چسبیدن مواد معلق و گل به آن بسیار کم است و در صورت قرار گرفتن گل روی آن، با اولین جریان آب کاملاً شسته و تمیز می شود. به دلیل زبری کم پلی اتیلن و سطح صاف منهول های ساخته شده از آن و همچنین مقاومت سایشی بالای پلی اتیلن، ساییدگی آن در برابر آب قابل چشم پوشی است و این امر باعث عمر طولانی این منهول ها به ویژه در خطوط لوله با زاویه شیب بالا می باشد.

ü     سرعت نصب بالا :

یکی از بزرگترین مزایای منهول های پلی اتیلن سرعت نصب بالای آن ها می باشد. با توجه به اینکه منهول های پلی اتیلن به صورت پیش ساخته ساخته می شوند، بلافاصله پس از ارسال نصب می شوند.

عمق منهول پلی اتیلن چقدر است؟

همانطور که قبلاً بحث شد، منهول های پلی اتیلن بر اساس عملکردشان از نظر عمق متفاوت هستند. اکثر منهول ها به عنوان معمولی کم عمق یا عمیق طبقه بندی می شوند. منهول های کم عمق معمولاً تنها دو تا سه فوت عمق دارند، در حالی که منهول های عمیق هر منهول هایی با عمق بیشتر از 150 سانتی متر هستند. با توجه به این تنوع، هیچ پاسخ یکسانی برای این سوال وجود ندارد که "چقدر عمق یک منهول چقدر است؟"

منهول ها چقدر سنگین هستند؟

وزن روکش منهول بسته به ماده ای که در فرآیند ساخت استفاده می شود متفاوت است. از لحاظ تاریخی، روکش منهول ها به دلیل ساخت آنها از چدن و ??بتن بسیار سنگین بوده است. این روکش های منهول سنگین معمولاً حدود 249 پوند وزن دارند. اگرچه این کار برای نگه داشتن آنها در جای خود مفید است، اما در صورت نیاز به برداشتن آنها می تواند منجر به آسیب و سایر مشکلات شود. خوشبختانه، در حال حاضر جایگزین های سبک وزن برای پوشش های منهول وجود دارد که شامل پلاستیک، فایبرگلاس و کامپوزیت ها می شود.

روکش منهول از چه چیزی ساخته شده است؟

انواع زیادی از روکش های منهول وجود دارد که می توان آنها را از مواد مختلف از جمله بتن، چدن، کامپوزیت، فایبرگلاس و پلاستیک ساخت. روکش‌های منهول سبک معمولاً از پلاستیک، فایبرگلاس یا پوشش‌های زهکش کامپوزیت هستند. در این میان، روکش های منهول بتنی پیش ساخته و روکش های چدنی سنگین ترین گزینه ها هستند.

 

برای پوشش منهول از چه فلزی استفاده می شود؟

فلزی که معمولاً برای روکش منهول استفاده می شود چدن است. چدن از ذوب آهن ایجاد می شود که در قالب ریخته می شود. این فرآیند منجر به یک محصول نهایی قوی و بادوام می شود. دو نوع اصلی از چدن برای ایجاد روکش های منهول پیش ساخته استفاده می شود که شامل چدن خاکستری و چدن داکتیل می شود.

منهول های پلی اتیلن برای چه مواردی استفاده می شوند؟

منهول ها اهداف زیادی دارند. عملکردهای اصلی منهول شامل تسهیل بازرسی و نگهداری فاضلاب، تهویه فاضلاب، اتصال یا تغییر جهت فاضلاب، و امکان نصب منهول ها در طول های مناسب است.